1„Mama” – wprowadzenie litery „m”, „M” na podstawie wyrazu „mama” – doskonalenie umiejętności wyróżniania głoski w nagłosie.
„Mama” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.
Po pracy mama wybrała się na spacer. Idąc podziwiała otaczającą ją przyrodę. Po drodze zaszła do kwiaciarni, gdzie kupiła czerwone maki. Dzisiaj są urodziny jej koleżanki Moniki. Umówiła się ze swoim mężem, że pójdą wspólnie złożyć jej życzenia. O, właśnie jedzie na motocyklu jej mąż Marek. Zaraz pojadą do Moniki. Zrobią jej niespodziankę. Na pewno będzie zadowolona.
2.„Szary świat za oknem” – słuchanie wiersza D. Kossakowskiej.
Szary deszczyk kapie
z dużej szarej chmury.
Szare drzewa widzisz
gdy spojrzysz do góry.
Szara myszka wchodzi,
do szarej kałuży.
A obok niej leży
szary kamień duży.
Szare domy patrzą
na krople deszczowe.
A po niebie chmury
wciąż się snują nowe.
3.„Pięć” – wprowadzenie liczby i cyfry 5 – zapoznanie z liczbą 5 w aspekcie kardynalnym i porządkowym. „Spacer Krysi” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.
Krysia lubi spacery po parku. Nawet padający deszcz nie przeszkadza jej w codziennym spacerowaniu. Każdego dnia odkrywa w parku coś nowego. Wczoraj podziwiała brązowe kasztany, które rozsypały się pod kasztanowcem, a dzisiaj zbiera różnokolorowe liście. Znalazła liście klonu. Ułożyła je na ławce i liczy: 1,2, 3, 4.
– Mam 4 liście – powiedziała Krysia.
Rozmowa na temat opowiadania.
- Dokąd Krysia chodzi na spacery?
- Co Krysia wczoraj podziwiała w parku?
- Co dzisiaj zbierała Krysia?
- Ile liści ułożyła Krysia na ławce?
Nauczyciel umieszcza na tablicy 4 liście klonu. Dzieci liczą liście. Nauczyciel mówi dzieciom dalszą część opowiadania.
- Mam 4 liście – powiedziała Krysia. Poszukam jeszcze jednego liścia i dołożę go do tych, które już mam.
- Ile liści ma teraz Krysia? Policzcie.
Przedstawienie liczby 5 w aspekcie kardynalnym.
Na podstawie wiersza „Pięć palców” D. Kossakowskiej
Prawa ręka ma pięć palców, bardzo sprytne są.
Na pianinie mogą grać, lub malować dom.
Lewa ręka ma pięć palców, chce pozdrowić was.
Kiedy jestem z wami, szybko mija czas.
Rozmowa na temat wiersza.
- Ile palców ma prawa ręka?
- Ile palców ma lewa ręka?
- Co mogą robić palce?
Nauczyciel objaśnia dzieciom jak nazywają się poszczególne palce: kciuk, wskazujący, środkowy, serdeczny, mały.
Przedstawienie liczby 5 w aspekcie porządkowym.
Dzieci powtarzają rymowankę „Moje palce” D. Kossakowskiej z równoczesnym wskazywaniem odpowiednich palców.
Pierwszy palec to kciuk,
wskazujący – drugi,
trzeci to środkowy.
Jest dosyć długi.
Czwarty to serdeczny,
piąty zaś mały,
do machania doskonały.
4.Praca plastyczna „Kolorowe parasole” wykonanie parasoli. https://www.youtube.com/watch?v=TnWOEWwciwo
5. „Deszcz” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.
– I znowu pada – powiedziała mama.
– Nie pójdziemy dzisiaj na spacer? – zapytała Karolina.
– Pójdziemy jak przestanie padać – powiedziała mama.
– Nie lubię deszczu – powiedziała Karolina. Jest mokry i zimny.
– Ale deszcz jest bardzo potrzebny – odpowiedziała mama.
– Drzewa, kwiaty, krzewy potrzebują deszczu. Ziemia powinna być mokra, aby wyrosły warzywa i owoce.
– Ale ja rosnę bez deszczu – powiedziała Karolina.
– Wszyscy potrzebujemy do życia wody. Gdyby nie deszcz nie mogłabyś jeść ulubionych marchewek, malin. Gorące słońce nie wystarczy do tego, aby rośliny wydały plon. Potrzebny jest deszcz.
– Mamo, skoro deszcz jest taki dobry to ja chcę się z nim spotkać.
– Dobrze. Ubieramy kolorowy płaszcz przeciwdeszczowy i kalosze. Zabieraj też ze sobą parasol. Idziemy na spotkanie z deszczem. I sprawdzimy jak głębokie są kałuże przed naszym domem.
„Zmienna pogoda” – masażyk A. Olędzkiej.
W pogodny dzień dzieci wyszły na spacer (dotykanie pleców opuszkami palców). Świeciło słońce (rysują słońce na plecach). Nagle zaczął padać deszcz. Najpierw małe kropelki (delikatne rysowanie palcami na plecach kresek). Chodnikiem płynie woda (cale dłonie rysują wstęgę na całych plecach – od góry do dołu). Dzieci chodzą po kałużach (lekkie uderzanie otwartą dłonią po plecach). Woda rozpryskuje się na boki (dłonie głaszczą plecy od środka na boki). Deszcz się robi coraz mniejszy (delikatne rysowanie palcami na plecach kresek). Zza chmur wychodzi słońce (rysują słońce na plecach). Dzieci mają wesołe miny (rysowanie uśmiechu od strony lewej do prawej).
karty pracy-parasol.pdf (279,39KB)
Karty pracy jesienna szaruga.pdf (665,29KB)
kolorowanka.pdf (273,67KB)