×

Wyszukaj w serwisie

×

Zapisz się do Newslettera

Co robią zwierzęta jesienią? - 19-23.10

W tym tygodniu rozmawiamy o zwierzętach jesienią.

Zabawy i ćwiczenia poranne

-„Biegnij – stój” – Dzieci chodzą po sali w rytm tamburyna. Na sygnał „biegnij” biegają po sali, na sygnał „stój” zatrzymują się.

-„Zajączki witają się” – Dzieci poruszają się po sali w rytm tamburyna. Na sygnał „witamy się” – witają się z dziećmi dotykając się wymienionymi przez nauczyciela częściami ciała.

-„Skoki zajęcze” – Na sygnał nauczyciela „zające na spacer” – dzieci naśladują skoki zajęcze. Na hasło „zające odpoczywają” – dzieci siadają na podłodze w siadzie skrzyżnym.

-„Słońce – deszcz” – Nauczycielka pokazuje rysunek słońca – dzieci biegają, podskakują. Na zawołanie: deszcz i pokazanie parasola – dzieci stoją nieruchomo, robiąc z dłoni daszek nad głową.

-Marsz – Dzieci maszerują po obwodzie koła: na palcach, na piętach.

 

„Tata i kot Teodor” – wprowadzenie litery „t”, „T” na podstawie wyrazu „tata”.

 „Tata i kot Teodor” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.

– Witaj Teodorze, powiedział tata wchodząc do domu. Widzę, że cieszysz się na mój widok. Kot Teodor zamruczał, co w kocim języku oznaczało: tak, cieszę się, że cię widzę i czekam na porcje swojej karmy. Teodorem najczęściej zajmuje się Tomek, ale dzisiaj poszedł na trening piłki nożnej. Więc kotem zaopiekuje się tata. Teodor lubi drzemać leżąc zwinięty w kłębuszek na kanapie. Mruczy wtedy swoje kocie opowieści. A może śni mu się taniec z szarą myszką?

 

„Jesienne drzewa” – słuchanie wiersza D. Kossakowskiej.

Jesienne drzewa pięknie się ubrały.

Czerwone czapki powyciągały.

Żółte szaliki i buty brązowe,

a rękawiczki na pewno też nowe.

Może brązowe, może czerwone,

a może jeszcze zielone.

Wiatr hula w liściach, szarpie i dmucha.

Będzie z tych liści dla jeża poducha.

Będzie kołderka na długą zimę.

Jeż w ciepłych liściach ma wesołą minę.

 

 Piosenka „Jesień maluje”.

I. Jesień wyszła z pędzlem na spacer.

Chce by świat był dziś kolorowy.

Już dotyka listka każdego,

by na ziemi dywan był nowy.

Ref: Jesień, jesień, lecą liście z drzewa.

Jesień, jesień kolorowy czas.

Jesień, jesień wiatr w gałęziach śpiewa.

Jesień, jesień, zwiedza park i las./2x

II. Drzewa w parku już odmienione.

I kasztany szybko spadają.

W gęstych liściach klonu dużego,

nasze ptaki już nie śpiewają.

 

„Zapasy wiewiórki” – opowieść matematyczna.

Przed dziećmi leżą 3 dziuple, sylwety żołędzi, orzechów. Podczas słuchania opowiadania dzieci umieszczają odpowiednią liczbę zapasów w dziuplach wiewiórki.

Piękna jesień rozpoczęła swoje królowanie na ziemi. Pożółkły liście, dojrzały  orzechy laskowe, a z dębów zaczęły spadać żołędzie. To był znak, że należy rozpocząć przygotowanie do zimy. Wiewiórka Marta szybko zorientowała się, gdzie są najlepsze orzechy. Pierwszego dnia zebrała 3 orzechy i 2 żołędzie. Zaniosła je do pierwszej dziupli. Drugiego dnia znalazła 4 żołędzie i 2 orzechy. Umieściła je w drugiej dziupli. Następnego dnia udało jej się zgromadzić 3 żołędzie i 4 orzechy. Zaniosła je do trzeciej dziupli. Była bardzo zadowolona, że zebrała dużo zapasów. Nie musi się martwić o to, co będzie jadła zimą.

Ćwiczenia liczbowe w oparciu o opowieść matematyczną.

- Ile owoców było w pierwszej dziupli?
- Ile owoców było w drugiej dziupli?
- Ile owoców było w trzeciej dziupli?
- W której dziupli było najwięcej owoców?
- W której dziupli było najmniej owoców?
- Ile orzechów zebrała wiewiórka?
- Ile żołędzi zebrała wiewiórka?

Dzieci umieszczają pod pierwszą, drugą i trzecią dziuplą, tyle kółek ile jest w niej owoców.

 

„Nadeszła jesień” – słuchanie opowiadania A. Olędzkiej.

Przyszła kolorowa jesień. Z drzew spadają liście. Z dębów sypią się żołędzie, a z kasztanowców kasztany. Często wieje silny wiatr i pada deszcz. Leśne zwierzęta wiedzą, że niedługo nadejdzie zima, Jeż zbiera liście na zimowe posłanie. Wiewiórka znalazła 6 orzechów. Zaniesie je do dziupli i zje, gdy nadejdą mrozy .Niedźwiedź ułożył się wygodnie w gawrze i powoli zasypia. Wszystkie zwierzęta dobrze przygotowały się do zimy.

 

Rozwiązywanie zagadek słownych.

Mówią o nim chytrusek.

Jest sprytny i zwinny.

Gdy zająca złapie,

mówi jestem niewinny. (lis)

W dziupli gromadzi zapasy

na mroźne, zimowe czasy. (wiewiórka)

Biega po polu i szuka kapusty.

Ma długie uszy i czasem brzuszek pusty. (zając)

Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wyglądu i zwyczajów lisa, wiewiórki, zająca w oparciu o ilustracje i własną wiedzę.

Praca plastyczna:Dzieci rysują dowolnie wybrane przez siebie zwierzę leśne w jego naturalnym środowisku.

 

Tydzień jeża” – utrwalenie nazw dni tygodnia na podstawie wiersza Doroty Kossakowskiej.

W poniedziałek jeż wyruszył, aby zbierać liście.

A we wtorek też ich szukał, chodząc zamaszyści

Środa to jest dobra pora, żeby liście zbierać.

W czwartek same żółte liście, jeżyk chce wybierać.

W piątek myśli: czasu mało, żeby liście zebrać.

A w sobotę musiał wszystkie listki swoje przebrać.

Gdy niedziela już nastała, jeżyk myśli sobie:

Nie zdążyłem liści zebrać, co ja teraz zrobię?

Więc… W poniedziałek jeż wyruszył…

 

PDFlis, jeż, wiewórka.pdf (195,52KB)
PDFliterka t.pdf (218,30KB)
PDFwiewiórka - zabawa matematyczna.pdf (82,68KB)
 

Przedszkole Publiczne w Żywocicach
47-300 Żywocice | ul. Średnia 19 | tel. +48774661318
Statystyka odwiedzin: Dziś: 175, W tym miesiącu: 6173, Wszystkich: 1291862
Polecane
  • facebook-banner.jpeg