W tym tygodniu rozmawiamy o zwierzętach jesienią.
Zabawy i ćwiczenia poranne
-„Biegnij – stój” – Dzieci chodzą po sali w rytm tamburyna. Na sygnał „biegnij” biegają po sali, na sygnał „stój” zatrzymują się.
-„Zajączki witają się” – Dzieci poruszają się po sali w rytm tamburyna. Na sygnał „witamy się” – witają się z dziećmi dotykając się wymienionymi przez nauczyciela częściami ciała.
-„Skoki zajęcze” – Na sygnał nauczyciela „zające na spacer” – dzieci naśladują skoki zajęcze. Na hasło „zające odpoczywają” – dzieci siadają na podłodze w siadzie skrzyżnym.
-„Słońce – deszcz” – Nauczycielka pokazuje rysunek słońca – dzieci biegają, podskakują. Na zawołanie: deszcz i pokazanie parasola – dzieci stoją nieruchomo, robiąc z dłoni daszek nad głową.
-Marsz – Dzieci maszerują po obwodzie koła: na palcach, na piętach.
„Tata i kot Teodor” – wprowadzenie litery „t”, „T” na podstawie wyrazu „tata”.
„Tata i kot Teodor” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.
– Witaj Teodorze, powiedział tata wchodząc do domu. Widzę, że cieszysz się na mój widok. Kot Teodor zamruczał, co w kocim języku oznaczało: tak, cieszę się, że cię widzę i czekam na porcje swojej karmy. Teodorem najczęściej zajmuje się Tomek, ale dzisiaj poszedł na trening piłki nożnej. Więc kotem zaopiekuje się tata. Teodor lubi drzemać leżąc zwinięty w kłębuszek na kanapie. Mruczy wtedy swoje kocie opowieści. A może śni mu się taniec z szarą myszką?
„Jesienne drzewa” – słuchanie wiersza D. Kossakowskiej.
Jesienne drzewa pięknie się ubrały.
Czerwone czapki powyciągały.
Żółte szaliki i buty brązowe,
a rękawiczki na pewno też nowe.
Może brązowe, może czerwone,
a może jeszcze zielone.
Wiatr hula w liściach, szarpie i dmucha.
Będzie z tych liści dla jeża poducha.
Będzie kołderka na długą zimę.
Jeż w ciepłych liściach ma wesołą minę.
Piosenka „Jesień maluje”.
I. Jesień wyszła z pędzlem na spacer.
Chce by świat był dziś kolorowy.
Już dotyka listka każdego,
by na ziemi dywan był nowy.
Ref: Jesień, jesień, lecą liście z drzewa.
Jesień, jesień kolorowy czas.
Jesień, jesień wiatr w gałęziach śpiewa.
Jesień, jesień, zwiedza park i las./2x
II. Drzewa w parku już odmienione.
I kasztany szybko spadają.
W gęstych liściach klonu dużego,
nasze ptaki już nie śpiewają.
„Zapasy wiewiórki” – opowieść matematyczna.
Przed dziećmi leżą 3 dziuple, sylwety żołędzi, orzechów. Podczas słuchania opowiadania dzieci umieszczają odpowiednią liczbę zapasów w dziuplach wiewiórki.
Piękna jesień rozpoczęła swoje królowanie na ziemi. Pożółkły liście, dojrzały orzechy laskowe, a z dębów zaczęły spadać żołędzie. To był znak, że należy rozpocząć przygotowanie do zimy. Wiewiórka Marta szybko zorientowała się, gdzie są najlepsze orzechy. Pierwszego dnia zebrała 3 orzechy i 2 żołędzie. Zaniosła je do pierwszej dziupli. Drugiego dnia znalazła 4 żołędzie i 2 orzechy. Umieściła je w drugiej dziupli. Następnego dnia udało jej się zgromadzić 3 żołędzie i 4 orzechy. Zaniosła je do trzeciej dziupli. Była bardzo zadowolona, że zebrała dużo zapasów. Nie musi się martwić o to, co będzie jadła zimą.
Ćwiczenia liczbowe w oparciu o opowieść matematyczną.
- Ile owoców było w pierwszej dziupli?
- Ile owoców było w drugiej dziupli?
- Ile owoców było w trzeciej dziupli?
- W której dziupli było najwięcej owoców?
- W której dziupli było najmniej owoców?
- Ile orzechów zebrała wiewiórka?
- Ile żołędzi zebrała wiewiórka?
Dzieci umieszczają pod pierwszą, drugą i trzecią dziuplą, tyle kółek ile jest w niej owoców.
„Nadeszła jesień” – słuchanie opowiadania A. Olędzkiej.
Przyszła kolorowa jesień. Z drzew spadają liście. Z dębów sypią się żołędzie, a z kasztanowców kasztany. Często wieje silny wiatr i pada deszcz. Leśne zwierzęta wiedzą, że niedługo nadejdzie zima, Jeż zbiera liście na zimowe posłanie. Wiewiórka znalazła 6 orzechów. Zaniesie je do dziupli i zje, gdy nadejdą mrozy .Niedźwiedź ułożył się wygodnie w gawrze i powoli zasypia. Wszystkie zwierzęta dobrze przygotowały się do zimy.
Rozwiązywanie zagadek słownych.
Mówią o nim chytrusek.
Jest sprytny i zwinny.
Gdy zająca złapie,
mówi jestem niewinny. (lis)
W dziupli gromadzi zapasy
na mroźne, zimowe czasy. (wiewiórka)
Biega po polu i szuka kapusty.
Ma długie uszy i czasem brzuszek pusty. (zając)
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wyglądu i zwyczajów lisa, wiewiórki, zająca w oparciu o ilustracje i własną wiedzę.
Praca plastyczna:Dzieci rysują dowolnie wybrane przez siebie zwierzę leśne w jego naturalnym środowisku.
Tydzień jeża” – utrwalenie nazw dni tygodnia na podstawie wiersza Doroty Kossakowskiej.
W poniedziałek jeż wyruszył, aby zbierać liście.
A we wtorek też ich szukał, chodząc zamaszyści
Środa to jest dobra pora, żeby liście zbierać.
W czwartek same żółte liście, jeżyk chce wybierać.
W piątek myśli: czasu mało, żeby liście zebrać.
A w sobotę musiał wszystkie listki swoje przebrać.
Gdy niedziela już nastała, jeżyk myśli sobie:
Nie zdążyłem liści zebrać, co ja teraz zrobię?
Więc… W poniedziałek jeż wyruszył…
lis, jeż, wiewórka.pdf (195,52KB)
literka t.pdf (218,30KB)
wiewiórka - zabawa matematyczna.pdf (82,68KB)